تاثیر کتابخوانی بر توسعه فردی + معرفی 5 کتاب پرفروش 1

تاثیر کتابخوانی بر توسعه فردی + معرفی 5 کتاب پرفروش

تاثیر کتابخوانی بر رشد شخصی و توسعه فردی به گونه ای است که می توانید آن را در هر فرد ببینید. وقتی مطالعه می کنید با زندگی شخصیت های کتاب و تجربیات آن ها در طول زندگی آشنا می شوید. این تجربیات و کتاب ها شما را به یک دنیا و فضای جدید وارد می کنند و این شما را به رسیدن به رشد شخصی و توسعه فردی کمک بسیاری می کند. به شکلی که یاد می گیرید که زندگی در سوی دیگر جهان و یا در دوره های گذشته و در طبقات اجتماعی چگونه می گذرد.

در کتاب ها اطلاعاتی درباره جنسیت ها، قومیت ها، نژادها و…. نوشته شده است که شما می توانید این اطلاعات را در فیلم ها هم ببینید ولی این اتفاقات و جریانات را در کتاب ها و کلماتی که در کنار یک دیگر قرار می گیرند بهتر و بیشتر می توانند شما را به دنیای دیگر ببرند و شما کارگردان کتابی می باشید که در دستتان است. می توانید با استفاده از یک قلم دیالوگ ها و چکیده کتاب را در یک جا یادداشت نماید تا همیشه این یادداشت ها در ذهن شما باقی بماند و مسیر تاریک زندگی شما را روشن نماید.

کتاب بهترین و اصلی ترین مرجع برای رشد انسان است و باید از سنین ابتدایی کودکان آن ها را با دنیای بسیار زیبا و شگفت انگیز کتاب ها آشنا کنید. کتاب ها می توانند تاثیرات عمیقی در زندگی کودکان داشته باشند و آن ها را برای رویارویی با دنیایی بزرگسالی آشنا کنند. کتاب می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش همدلی ، حس اعتماد و مهارت های اجتماعی، آگاهی اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید.

تاثیر کتابخوانی بر توسعه فردی

برخی از افراد هیچ وقت از خواندن کتاب خسته نمی شوند و با خواندن هر صفحه از کتاب اطلاعات شان افزوده می شود و کتاب بر آن ها تاثیرات مثبت بسیاری دارد و این تغییرات را می توانید به صورت واضح ببینید. برخی دیگر از افراد هستند که گاهی از اوقات کتاب دستی می گیرند. برای این که تاثیر کتابخوانی بر رشد شخصی و توسعه فردی را به خوبی در افراد مشاهده کنید باید با دل و جان عاشق کتاب خواندن باشید و از خواندن خط به خط آن لذت ببرید.

بهتر فهمیدن نوشته های کتاب به میزان علاقه شما بستگی دارد و می توانید به مرور زمان شما را به فردی صبور، اهل تفکر و دانا و توسعه یافته تبدیل کند. یکی از تاثیرات مهمی که کتابخوانی می تواند بر افراد به جای بگذارد درگیر کردن فرد با موضوعات جدید است به گونه ای که از موضوعات پیش پا افتاده زندگی روزمره خود فاصله می گیرد. این مشکلات در زندگی هر فرد وجود دارد و تنها راه مقابله کردن با این مشکلات حفظ آرامش و تصمیم گیری عاقلانه می باشد. ولی در صورتی که در تمامی لحظه های خود را درگیر فکر کردن با مشکلات هستید دیگر هیچ آرامش برای مقابله درست و منطقی باقی نمی ماند. خواندن کتاب شما را به دنیایی می برد که برای مدتی از مشغله های فکری و ذهنی و استرس های روزانه فاصله می گیرید پس با خواندن کتابخوانی علاوه بر توسعه شخصی می توانید استرس خود را هم کاهش دهید.

تقویت قدرت نه گفتن

اگر عاشقانه کاری را انجام می دهید قدرت کنار زدن هر پدیده مزاحمی را دارا هستید. حتی اگر این مزاحمت شامل یک پیشنهاد از سوی یک دوست باشد باز هم می توانید به راحتی آن را رد نماید. زمانی مهارت نه گفتن در شما قدرت می گیرد که شما برای وقت  و زمان خود ارزش قائل می شوید. مدیریت زمان و توانایی رد کردن درخواست های دیگران با هم ارتباط نزدیکی دارند و این علاقه به زمان و کارهای که انجام می دهید نقش مهمی را ایفا می کند. مطالعات و کتاب های که خوانده اید به مرور زمان شما را شیفته خود می کند به گونه ای که می توانید به راحتی هر پیشنهادی را رد کنید و وقت گرانبهای خود را برای توسعه زندگی خصوصی خود صرف نماید.

افزایش مهارت های همدلی

یک دیگر از تاثیرات کتابخوانی در رشد و توسعه فردی افزایش مهارت های همدلی است. شما با خواندن داستان های زندگی افراد می توانید با آن ها به صورت مستقیم ارتباط همدلانه برقرار نماید و به جای سرزنش کردن به دنبال علت و چرایی اتفاقات و یک  راه برای خلاص شدن اطرافیان خود از مشکلات هستید. با توجه به تحقیقات انجام شده شما بعد از خواندن داستان های تخیلی میزان احساسات و همدلی شما بیشتر از قبل می شود چون قبل از کتاب خواندن شما همه چیز را از نگاه خود می دیدید ولی با خواندن کتاب دیدگاه جدیدی پیدا می کنید و از زاویه دید شخص دیگری به موضوعات نگاه می کنید.

شما می توانید افکار یک فرد را بخوانید و نیت های خالصانه ای که در بعضی از مواقع باعث بدبختی و بیچارگی کشیده شده را از نزدیک لمس نماید. وقتی که شما به عنوان یک فرد خارج از محیط اتفاقات کتاب به سرنوشت آدم های درون آن نگاه می کنید می توانید به شکل بهتری اتفاقات را درک نماید. معمولا دید کسی که از دور نظاره گر موضوع است  نسبت به فردی که در گرداب مشکلات است بهتر و واقع بینانه تر می باشد.

توسعه شخصی در مسیر زندگی

یکی دیگر از تاثیر کتابخوانی بر رشد شخصی و توسعه فردی در برخورد با مشکلات مشخص می شود مطالعه نشان داده که شما در زندگی چه چیزی می خواهید و چگونه برای به دست آوردن آن باید تلاش کنید. مثلا کتاب رابینسون کروزوئه نوشته دانیل فو هنگامی که توسط یک نوجوان مطالعه می شود او می آموزد که استقلال در کارها چقدر اهمیت دارد. گاهی ممکن است هیچکس در نزدیکی شما وجود نداشته باشد تا مشکلات زندگی تان را حل کند پس شما باید به تنهایی یاد بگیرید که در زمان سختی ها و مشکلات چگونه از پس آن ها بربیاید و زندگی را آن گونه که می خواهید رقم بزنید و منتظر نیروهای غیبی و کمک دیگران نباشید.

رشد تخیل کودک

یکی دیگر از مزایای خواندن کتاب رشد تخیل کودکان است  چون کودکان با شخصیت ها و دنیا و تجربیات جدید بیشتر آشنا می شوند. کودکان با خواندن کتاب در مکان و زمان های مختلفی غرق می شوند و فضایی به وجود می آید تا بین تجربیات خود و شخصیت های کتاب ارتباط برقرار کنند. همچنین خواندن کتاب توانایی مغز را برای ایجاد سناریوهای ذهنی و تصاویر خلاقانه کودکان آماده می کند. مثلا کودکانی که کتاب می خوانند مهارت های زبانی بهتری دارند که این ها برای موفقیت در مدرسه و زندگی بسیار مهم است.

سرگرمی و استراحت

کتابخوانی می تواند یک فعالیت سرگرم کننده برای شما باشد و به شما کمک کند تا استراحت کنید. خواندن کتاب ها یک فرصت عالی برای فرار از روزمرگی ها و استرس روزانه است و می تواند ما را به دنیای جدیدی وارد کند. این فعالیت می تواند به شما روحیه و انرژی مثبت بدهد و باعث شود که شادتر باشید.

توسعه مهارت های ذهنی

کتابخوانی می تواند به توسعه مهارت های ذهنی کمک زیادی کند. هنگامی که شما کتاب می خوانید باید تمرکز کافی داشته باشید و توجه خود را بر روی متن بگذارید. این فرآیند تمرکز و توجه باعث تقویت تمرین ذهن و قدرت تمرکز می شود. همچنین به توسعه تفکر انتقادی هم بسیار کمک می کند. یکی از اصلی ترین تاثیرات کتابخوانی بر رشد شخصی افزایش دانش و مهارت می باشد. کتاب ها اطلاعات غنی و ژرفی در مورد موضوعات گوناگون دارد و به فرد این امکان را می دهد که در زمینه های جدید مطالعه نماید.

معرفی 5 کتاب برای رشد توسعه فردی

تاثیر کتابخوانی بر توسعه فردی + معرفی 5 کتاب پرفروش 3

پیشرفت و رشد فردی یک فرآیند مادام العمر است. و یک روش عالی برای این که افراد بتوانند مارت ها و ویژگی های خود را ارزیابی کنند و اهداف خود را در زندگی در نظر داشته باشند و برای رسیدن به توانایی های خود هدف تعیین کنند. در ادامه برخی از کتاب های که به رشد و توسعه فردی کمک می کنند را به شما معرفی می کنیم:

مشاهده بفرمایید: کتاب مسیر سریع کار آفرینی

در این کتاب روش های که باعث آسان تر شدن مسیر سریع کارآفرینی می شود برای شما توضیح داده شده است. شما با دانلود این کتاب می توانید اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

کتاب شکست سرآغاز پیروزی

دیر یا زود همه ی ما شکست می خوریم. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که چگونه با شکست کنار بیایم. تسلیم شویم یا از شکست به عنوان یک پله موفقیت استفاده کنیم. شکست هر بار به ما درس های ارزشمندی می دهد. تمامی افراد با شکست خوردن ناراحت و ناامید می شوند. بهتر است شکست را بپذیرید و از آن درس بگیرید. کتاب شکست سرآغاز پیروزی می تواند به شما بسیار کمک کند تا در هنگام شکست چگونه آن را بپذیرید.

کتاب غرقگی یا تجربه اوج

این کتاب یکی از بهترین کتاب های توسعه فردی است که به فرد کمک می کند تا با متمرکز کردن توجه خود و تقویت اراده از زندگی لذت ببرید. غرقگی یا تجربه اوج کتابی است که به ما کمک می کند تا بتوانیم قدر لحظات شیرین زندگی را بیشتر بدانیم و تجربه ی بهتری از زندگی روزمره خود داشته باشیم. این کتاب با گذشت 20 سال از چاپ آن همچنان یکی از پرفروش ترین کتاب های رشد توسعه فردی است.

کتاب تئوری انتخاب

یکی از بزرگترین چیزهای که در رشد و توسعه فردی باید یاد بگیریم انتخاب است. گاهی اوقات برای پیشرفت باید انتخاب ها و تصمیماتی داشته باشیم که زیاد باب میل خودمان نمی باشد مثل کنار گذاشتن یک دوست و یا استعفا از محل کار. این کارها به مقابله با تهدیدهای بیرونی و آرامش درونی کمک زیادی می کنند. این کتاب نوشته ویلیام گلسر است که به ما کمک می کند که با انتخاب ها و تصمیمات درست به گونه ای زندگی کنیم که نه قربانی شویم و نه قربانی بمانیم.

کتاب تخت خوابت را مرتب کن

همه ی ماها فکرها و آرزوهایی در سر داریم که خیلی از وقت ها در جهت رسیدن به آن ها قدم برمی داریم. اما چیزی که مانع از پیوسته حرکت کردن ما می شود نظم است. با خواندن این کتاب می توانیم هرروز صبح را با نظم و طبق روتین خاصی شروع می کنیم. نویسنده این کتاب یک دریادار نیروی دریایی آمریکا است که تجربیات سال های خدمت خود را در قالب این کتاب جمع آوری کرده است.

تاثیر کتابخوانی بر توسعه فردی + معرفی 5 کتاب پرفروش 5

نکات مهم و کاربردی برای کتابخوانی برای کودکان

کتابخوانی یک دروازه جادویی به دنیای خلاقیت و تخیل است کودکان هنگام خواندن کتاب وارد بستری از امکانات بی نهایت می شوند بستری که در آن ذهن بسیار آزاد است تا سرگردان و کاوش شود. کتابخوانی کنجکاوی آن ها را تحریک و تخیل آن ها را شعله ور می نماید. با خواندن کتاب برای کودکان دیدگاه منحصر به فرد آن ها را توسعه می دهید و صدای خلاق آن ها را کشف می کنید. برخی از نکات مهم و کاربردی برای کتابخوانی کودکان شامل:

کتابخوانی را زود شروع کنید:  کتاب خواندن برای کودکان هرگز دیر نیست ایجاد عشق به کتاب در سن پایین می تواند باعث به وجود آمدن پایه و اساس درک مادام العمر از مطالعه باشد.

محیط یادگیری با فضایی مثبت به وجود آورید: کودکان در محیطی که در آن آسایش و امنیت باشد بهتر یاد می گیرند. مطمئن شوید که فضا برای یادگیری مناسب می باشد و از چیزهایی تشکیل شده که کنجکاوی آن ها را بر می انگیزد.

از چیزهای جدید استفاده کنید: از موارد گوناگونی استفاده کنید تا کودکان را درگیر و علاقه مند نگه دارید از فلش ها، کتاب ها، بازی ها، و فیلم ها برای یادگیری آن ها استفاده کنید.

با صدای بلند بخوانید: خواندن کتاب با صدای بلند برای کودکان به مهارت شنیداری و افزایش دایره لغات آن ها کمک زیادی می کند. همچنین عادات خوب خواندن کتاب را الگوبرداری می کنند و درک آن ها را افزایش می دهد.

صبور و مشوق باشید: یادگیری کتاب خواندن نیاز به زمان و تمرین دارد کودکان را در این مسیر تشویق کنید و موفقیت های آن ها را هر چند کوچک باشند جشن بگیرید.

جمع بندی

کتابخوانی علاوه بر توسعه شخصی می تواند بر تخیل و نگاه افراد به جهان تاثیرات زیادی داشته باشد و احساسات ما را به خوبی شکل دهد. همچنین کتابخوانی بر روی رفتار شما با خود و یا دیگران هم تاثیر عمیقی به جا می گذارد. پس در صورتی که به فکر تاثیر کتابخوانی بر رشد شخصی و توسعه فردی هستید بهتر است کتابخوانی را شروع کنید و کتاب های مناسب را در موقعیت های مناسب زندگی خود بخوانید. برای شروع خواندن کتاب می توانید به سایت رمان بوک مراجعه کنید و از خواندن انواع کتاب لذت ببرید.

لینک کوتاه :

مقالات مشابه با آنچه مطالعه کردید

همراه ما در کانال تلگرام رمان بوک شوید!
هوادار ما در اینستاگرام رمان بوک باشید!

نظر شما درباره این مطلب

لطفا پس از مطالعه کامل محتوا نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت رمان بوک بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
0 0 رای ها
لطفا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نمیشه متن رو انتخاب کنی
کانال تلگرام رمان بوک پیج اینستاگرام رمان بوک