شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

زندگینامه، دستاوردها و آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (صوتی، تصویری، pdf)

قاسم سلیمانی متولد بیست اسفند یک هزار و سیصد و سی و پنج از قنات ملک کرمان، ایران که در سن شصد و دو سالگی در سیزده دی ماه 1398 در بغداد عراق، شهید شد. حاج قاسم سلیمانی سپهبد سرلشکر ایرانی و فرمانده سپاه قدس که از اوایل سال 58 تا 98 سال های خدمتش به طول کشید و یکی از شاخه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که مسئول عملیات های مهم داخلی و خارجی سپاه پاسداران ایران بود.

زندگی نامه شهید قاسم سلیمانی

سلیمانی در یک خانواده روستایی فقیر، بدهکار بابت وام های برنامه نوسازی محمدرضا شاه پهلوی، در استان کرمان در جنوب شرقی ایران بزرگ شد. او از دوران جوانی برای کمک به پرداخت بدهی خانواده کار می کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) به سپاه پیوست و اولین اعزام او به مهاباد، شهری عمدتا کردنشین در شمال غربی ایران بود که در آن به سرکوب جدایی طلبان کرد کمک کرد.

بیوگرافی و زندگی نامه شهید قاسم سلیمانی به روایت تصویر

مهم ترین آثار نگاشته شده توسط قاسم سلیمانی

این سردار شهید جنبه های زیاد دیگری در زندگی داشت که شاید تا قبل از مرگش کمتر کسی به آنها توجه کرده بود. برخی از مهم ترین آثاراین سردار شهید عبارتند از:

وی کتاب من قاسم سلیمانی هستم را در حالی که دستش مجروح بود نگاشت. نکته حائز اهمیت این است که پس از کشتار ظالمانه و شهادت این بزرگوار نشریات و نویسندگان بزرگی به شرح دلاوری های این مرد وطن پرست پرداختند. برخی از مهم ترین آثاری که پس از شهادت وی برای اکثر سنین و جوانان و کودکان این مرز و بوم نوشته شد عبارتند از:

  • شاخص های مکتب شهید سلیمانی
  • شرح دلبری
  • عمو قاسم
  • مالک زمان
  • متولد مارس
  • آورتین

دستاوردهای نظامی قاسم سلیمانی

او در طول جنگ طولانی ایران و عراق (1980-1988) در خط مقدم جبهه جنگید و گردان‌هایی را آموزش داد. پس از جنگ ایران و عراق، او به درجه سرتیپی دست یافت و لشگری را رهبری کرد تا جنوب شرق ایران را از چنگال کارتل های مواد مخدر حفظ کند. با ظهور طالبان در افغانستان در اواسط دهه 1990 و کنترل این کشور، او به ائتلاف شمال افغانستان در مقاومت در برابر این جناح کمک کرد. سرانجام سلیمانی در اسفند 1377 به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.

تحت رهبری سلیمانی، نیروی قدس به یک واحد نظامی زبده برای جنگ های مخفیانه و اعزامی و نیروی محرکه نفوذ ژئوپلیتیکی ایران تبدیل شد که از عراق در سراسر شام شمالی امتداد داشت. این واحد نه تنها به حمایت خود از حزب الله لبنان که در سال 1982 به تأسیس آن کمک کرد، ادامه داد، بلکه از گروه های مقاومت فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی نیز حمایت کرد.

یک فرصت کلیدی با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به وجود آمد که به سلیمانی اجازه داد تا شبکه ای از ارتباطات را در عراق ایجاد کند. هنگامی که اعتراضات بهار عربی در مارس 2011 به سوریه راه یافت، سلیمانی که در آن زمان یک ژنرال بود، با مقامات سوری دیدار کرد تا سرکوب قیام را هماهنگ کند. هنگامی که این سرکوب به یک جنگ داخلی تبدیل شد، نیروی قدس از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت حیاتی کرد. در اواسط دهه 2010، سلیمانی، از طریق فرماندهی نیروی قدس، حضور پر نفوذی را در عراق، سوریه و لبنان برعهده داشت – چیزی که ایران آن را «محور مقاومت» خود نامید.

قاسم سلیمانی سردار دلها

بعد از شهادت قاسم نام سردار دلها به این شهید بزرگوار نسبت داده شد. شاید به دلیل مشغله زیادی که داشت و تلاشی که برای محقق نمودن اهداف کشور اسلامی ایران و سربلندیش دنبال می کرد قاسم اسمی بود که تا قبل از مرگش بیشتر در خفا مانده بود. با رسیدن به درجه شهادت گویی پرده ها برداشته شد.

گویی که تا چیزی در ید توست قدرش نمی دانی و یکشبه وقتی آن را ز دست می دهی پی به گنجینه با ارزشی که در دست داشتی می شوی.

شهید قاسم سلیمانی یک قهرمان ملی، یک رهبر میانه رو شجاع، بی نظیر و با درایت بود. رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه از عوامل اصلی این جنایت، ترور وحشیانه شهید سلیمانی بودند. صهیونیست های آمریکایی ها تنها کسانی هستند که  با حضور سرداری مثل قاسم نمی توانستند به اهداف شوم خود دست یابند.

رئیس جمهور، علی خامنه ای شهید قاسم سلیمانی را یک قهرمان ملی و یک فرمانده شجاع، بی نظیر، با درایت و به معنای واقعی معتدل توصیف کرد و تاکید کرد که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا از عوامل اصلی این جنایت و ترور وحشیانه هستند. ، و ملت ما تا انتقام خون او و حق خود را نگیرند، دست بر نمی دارند.

دکتر حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: شهادت شهید سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی ایران، استقلال کشورهای منطقه و انتقام از ملت‌های بزرگی بود که در مقابل توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم ایستادند.».

صهیونیست ها و سپس آمریکایی ها می خواستند از مرد بزرگی انتقام بگیرند که با درایت در برابر توطئه های آنها ایستاد، برخی فکر می کنند شهید سلیمانی یک سردار بی نظیر و شجاع بود که درست است، اما این نه تنها شجاعت است، بلکه درایت او نیز هست. نیز مهم است».

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: من با شهید سلیمانی در جنگ و از سال 1362 در دوران دفاع مقدس آشنا شدم و از سال 1376 و 1377 که مسئولیت جدیدی را بر عهده گرفت تقریباً هر هفته با هم ملاقات داشتیم و در دوران ریاست جمهوری من همدیگر را ملاقات می کردیم.

ترور شهید قاسم سلیمانی

سلیمانی و نیروهای قدس نقش مهمی در مبارزه با دولت اسلامی در عراق و شام (داعش؛ همچنین به نام دولت اسلامی در عراق و سوریه) داشتند و با نیروهای حشد الشعبی در عراق همکاری نزدیک داشتند. پس از شکست داعش، نیروی قدس همچنان در عراق نفوذ بالایی داشت. در اکتبر 2019، عراقی‌ها با ناامیدی از مشکلات اقتصادی، فساد دولتی و عدم بهبود به خیابان‌ها آمدند و از دولت خواستند استعفا دهد. پس از دیدار سلیمانی با مقامات عراقی برای جلوگیری از برکناری نخست وزیر عادل عبدالمهدی، معترضان عراقی علیه دخالت ایران در سیاست عراق تظاهرات کردند و تا آنجا پیش رفتند که در اواخر نوامبر کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند. در 27 دسامبر، یک شبکه ‌نظامی از ائتلاف PMF به یک پایگاه عراقی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند، حمله کردند و مجموعه‌ای از رویدادها را رقم زدند که تنش‌ها را بین ایالات متحده و ایران تشدید کرد. سلیمانی در 3 ژانویه 2020 وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد و در آنجا مورد استقبال ابومهدی المهندس، معاون فرمانده نیروی قدس سپاه قرار گرفت. آنها هر دو به همراه پنج نفر دیگر در اثر شلیک موشک توسط پهپاد آمریکایی به کاروان آنها کشته شدند.

ببینید: فیلم ترور شهید سردار قاسم سلیمانی

 

در مارس 2019، رهبر ایران علی خامنه‌ای مدال نشان ذوالفقار را به سلیمانی اعطا کرد و او را اولین فرمانده نظامی پس از انقلاب 1979 اعلام کرد. او پس از مرگ به درجه سپهبدی ارتقا یافت.

جنگ ایران و عراق، (1980-1988)، درگیری نظامی طولانی بین ایران و عراق در طول دهه 1980

جنگ علنی در 22 سپتامبر 1980، زمانی که نیروهای مسلح عراق در امتداد مرز مشترک دو کشور به غرب ایران حمله کردند، آغاز شد، اگرچه عراق ادعا کرد که جنگ اوایل همان ماه، در 4 سپتامبر، زمانی که ایران تعدادی پاسگاه مرزی را گلوله باران کرد، آغاز شده است. جنگ با آتش بس در سال 1988 پایان یافت، اگرچه از سرگیری روابط عادی دیپلماتیک و خروج نیروها تا امضای توافقنامه صلح رسمی در 16 اوت 1990 رخ نداد. بعدها این جنگ فرصت های زیادی به قاسم سلیمانی برای خدمت به کشور داد.

دلیل قدرت قاسم سلیمانی و بزرگ شدن واقعه شهادت

  • قتل هدفمند سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا بازارهای جهانی را متلاطم نموده و به معاملات آتی سهام و قیمت انرژی ضربه زد.
  • تحلیلگران منطقه ای، سلیمانی را پس از آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دومین رهبر قدرتمند ایران می دانستند.
  • ایالات متحده او را برای چندین دهه تعقیب کرده بود – عملیات او در عراق از سال 2003 تاکنون منجر به هلاکت بیش از 600 پرسنل آمریکایی شده است.

سخنرانی قاسم سلیمانی در مورد شهادت

شهید سلیمانی عاشق شهادت بود. او هرگز مرگ در بستر بیماری را دوست نداشت. شهادت آرزوی او بود.

فایل صوتی سخنرانی سردار قاسم سلیمانی درباره شهادت را اینجا بشنوید:

 

 

واکنش رهبر ایران به شهادت حاج قاسم سلیمانی

رهبر ایران پس از کشته شدن قدرتمندترین فرمانده ایران در حمله هوایی پنجشنبه شب در بغداد، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. هزاران نفر از هواداران در ایران برای اعتراض به کشتار به خیابان‌ها ریختند و رهبران این کشور و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله قول دادند از آمریکا انتقام بگیرند.

اما سلیمانی که بود و چرا مرگ او برای ایران، منطقه و جهان تاثیرگذار است؟

قتل او معادل کشتن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا یا مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و گرفتن اعتبار آن توسط ایران است.

سخنرانی زینب سلیمانی

زینب سلیمانی دختر این سردار شهید عنوان کرد: پدرم اهل تدبیر بود، مطالب را کاملاً می فهمید، اهل تحلیل بود، سیاست منطقه و جهان را درک می کرد و به معنای واقعی کلمه معتدل بود، نه راست و نه چپ.

هیچ حزب و جناحی نمی تواند شهید سلیمانی را متعلق به خود بداند، شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و افتخاری برای کل ملت ایران، برای ملت های منطقه و برای مسلمانان انقلابی است، البته آنها می خواستند قهرمان ملی را از ما بگیرید، اما معتقدم اشتباه کردند، این قهرمان ملی ما یک قهرمان جاودانه شد و برای همیشه در تاریخ ما شهید سلیمانی یکی از قهرمانان بزرگ تاریخی ماست.

 

رومن شوایزر

رومن شوایزر فرمانده هوافضا و دفاع، گروه تحقیقاتی کوئن واشنگتن که در سن 62 سالگی درگذشت، در بخش عمده ای از فعالیت 20 ساله خود در راس نیروی قدس ایران – در بخش عملیات خارجی نیروهای زبده شبه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- عمدتاً به صورت مخفیانه فعالیت می کرد.

سلیمانی در سال‌های اخیر به یک چهره مشهور و چهره نفوذ گسترده ایران در سراسر خاورمیانه تبدیل شده است. او به عنوان مغز متفکر پشت شبکه گسترده نمایندگی جمهوری اسلامی از عراق و لبنان تا سوریه، یمن و افغانستان شناخته می شد و قدرت منحصربه‌فردی که برای شکل‌دهی به سیاست خارجی ایران و انجام اقدامات تهاجمی پنهان داشت – آنچه دولت ترامپ آن را “فعالیت بدخواهانه” علیه منافع و متحدان منطقه‌ای آمریکا می‌نامد – او را به عنوان یک عامل نظامی و اطلاعاتی در منطقه بی‌نظیر ساخت.

بزرگتر از بن لادن؟

مایکل نایتز، کارشناس مسائل خلیج فارس در موسسه واشنگتن با سال ها تجربه کار با آژانس های نظامی و امنیتی محلی در عراق و خلیج فارس، به CNBC گفت:

“قاسم سلیمانی یک شخصیت منحصر به فرد است. ما کسی مثل او را در آمریکا نداریم و چون او با تجربه، توانا و مورد اعتماد کامل رهبر ایران بود، توانمندی و اعتبار او بیش از حد مورد توجه بود و سرانجام کشته شد، البته این همیشه یک خطر بود.»

رومن شوایزر، مدیرعامل هوافضا و دفاع در گروه تحقیقاتی کوئن واشنگتن، برای تأکید بر اهمیت سلیمانی، روز جمعه در یادداشتی از تحلیلگران نوشت: «برای روشن شدن اهمیت آن، قتل سلیمانی معادل کشتن رئیس ستاد مشترک ارتش یا رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از سوی ایران است.

عکس خودرو

این عکس توسط دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق منتشر شده است، یک خودروی در حال سوختن را در فرودگاه بین المللی بغداد در پی حمله هوایی در بغداد، عراق، در اوایل روز جمعه، 3 ژانویه 2020 نشان می دهد. پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که ارتش آمریکا ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سره ایران به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را کشته است.

دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق از طریق AP

بهنام بن طالب لو، کارشناس ارشد و متخصص ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت: «مرگ سلیمانی یک بازی برای خاورمیانه است. برای بیش از یک دهه، به سختی نقطه‌ای در خاورمیانه وجود داشته است که سلیمانی نیابتی یا شبه‌نظامی در آن نبرد نداشته باشد.»

فیلیپ اسمیت، کارشناس نظامی‌گرایی اسلام‌گرای شیعه و عضو ارشد مؤسسه واشنگتن، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که این بزرگ‌ترین حمله‌ای است که ایالات متحده تاکنون در آن انجام داده است. “این برای تاریخ خاورمیانه بسیار بزرگ است.”

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران در دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران، ایران شرکت می‌کند.

دفتر مطبوعاتی مقام معظم رهبری | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

نیروی قدس، که سلیمانی رهبری آن را بر عهده داشت، اساساً مسئولیت لجستیک، هدایت ایدئولوژیک و امور نظامی گروه‌های نیابتی ایران را در سراسر منطقه بر عهده داشت. سلیمانی به دلیل تمام کردن جنگ در سوریه به نفع اسد و هدایت حمله پهپادی و موشکی 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و بسیاری از عملیات های دیگر، اعتبار دارد.

اسمیت گفت: «سلیمانی فردی کاریزماتیک و یک مبارز ایدئولوژیک متعهد برای نظام انقلابی تهران، بسیار وفادار به آیت‌الله خامنه‌ای بود و تلاش می کرد وصیت خود را در منطقه اجرا کند.»

و ما دیدیم که او چه کرده است. به سوریه نگاه کنید، به عراق نگاه کنید، او باعث نفوذ ایران و حفظ آن در آنجا شد. در واقع سلیمانی مردی است که واقعاً انگشتش را روی دکمه گذاشته بود.»

اسمیت افزود: سلیمانی همچنین «زمانی که صحبت از استفاده از این گروه‌ها برای حمله به آمریکا، سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها، بحرینی‌ها می‌ شد، اغلب در موقعیت‌های رهبری قرار داشت». اما او اساساً در راس آن قطب توتم قرار داشت.»

پیامدهای شهادت قاسم سلیمانی

این شهادت باعث تشدید درگیری بین ایران و ایالات متحده است که از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران در سال 2018 ایجاد شده است. پس از آن درگیری ها با حملات به تانکرهای تجاری و تاسیسات نفتی که به طور گسترده به ایران نسبت داده شده بود تشدید یافت. در پی آن واشنگتن سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد، ایران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، تحریم‌های آمریکا علیه تهران تشدید یافت. پیرو آن تهران از تعهداتش به توافق هسته‌ای ایران عقب‌نشینی کرد.

بن طالب لو گفت اگر ایران یک حمله تلافی جویانه بزرگ علیه ایالات متحده انجام دهد، «این کار را بدون بهترین ژنرال خود انجام خواهد داد. این می تواند مانند جنگیدن با یک دست از پشت بسته برای ایرانی ها باشد.»

سلیمانی پیش از این با معاونش، سرتیپ اسماعیل قاآنی – که بنابر گزارش ها به دلیل شایستگی، تجربه و دیدگاه های تندرو ضد اسرائیلی شهرت دارد، جایگزین شده است – و خامنه ای «تداوم» استراتژی سپاه پاسداران را با او اعلام کرده است.

برخی از مقامات سابق و فعلی امنیت ملی این اعتصاب را ستودند و گفتند که این اعتصاب باید سال ها پیش انجام می شد. اما در حالی که دولت‌های قبلی ممکن است شانس کشتن ژنرال را داشته باشند، عموماً اعتقاد بر این بود که این اقدام برای درگیری با ایران بسیار تشدید کننده خواهد بود – چیزی که بسیاری از منتقدان ترامپ اکنون نسبت به آن هشدار می‌دهند.

جان مک لافلین، مدیر موقت سابق سیا، در خبرنامه اطلاعاتی The Cipher Brief اظهار نظر می کند، شانس کاهش تنش به سرعت از بین می رود. وی گفت: «این مستلزم اعمال یک دیپلماسی پیچیده و یک استراتژی دقیق است که هیچ یک از طرفین تاکنون تمایلی نشان نداده است که از تشدید این خشونت ها در مقیاس گسترده در خاورمیانه، به ویژه اکنون که ایالات متحده مسئولیت آن را بر عهده گرفته است» جلوگیری کند.

دانلود رایگان رمان من قاسم سلیمانی هستم اثر سرباز ولایت

چه نکته ای رو ما فراموش کردیم در این مطلب یا به اشتباه درج کردیم، نظرتون رو کامنت کنید تا مطلب کامل شود

دسته بندی : ادبیات
لینک کوتاه :

مقالات مشابه با آنچه مطالعه کردید

همراه ما در کانال تلگرام رمان بوک شوید!
هوادار ما در اینستاگرام رمان بوک باشید!

نظر شما درباره این مطلب

لطفا پس از مطالعه کامل محتوا نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت رمان بوک بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
4 1 رای
لطفا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
85 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میترا
4 ماه قبل

قهرمان ملی ایران سردار دلها داغت تا زنده ام در قلب و روح من جاودان هست

زهرا
2 سال قبل

سلام ممنون از مطالب خوبتون …
ما همیشه تا آخر عمر مدیون رشادت های شهید سلیمانی عزیز هستیم .سردار ملی و افتخار ایرانیان .

نیلوفر
2 سال قبل

خیلی زیبا و پرمحتوا با تشکر از رمان بوک

مهسا
2 سال قبل

مرد بزرگی بود روحش شاد⚘⚘⚘⚘🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄

سیما زعیمی
2 سال قبل

مرد بزرگ و سردار ملی فارق از هر دیدگاهی

مهسا
2 سال قبل

مرد بزرگی بود دیگه تواین زمونه کمتر انسانی پیدا میشه که از جان و خانواده اش بگذره و برای دفاع از وطنش سالیان سال در خارج از مرزهای وطنش بجنگه
روحش شاد
ویادش گرامی⚘⚘⚘⚘⚘

ماریا
2 سال قبل

تفکر و راهت را ادامه میدهیم و یادت همیشه برای ما زنده خواهد ماند
ای بزرگمرد ایران زمین

hasti
2 سال قبل

والا من هرچی نظر میدم میگه دیدگاه تکراری هست.خطا میزنه
فقط خواستم ادای دین کنم به سایت
ان شالله که این متن تایید بشه

hasti
2 سال قبل

سردار دلها
روحت شاد
راهت پر رهرو

بانو رشیدی
2 سال قبل

عالی
امیدوارم ادامه دهنده راه این بزرگوار باشیم
روحش شاد

سیما زعیمی
2 سال قبل

مردبزرگ و سردار ملی فارق از هر دیدگاهی

ماریا
2 سال قبل

ممنون از اطلاعات کامل و مفیدی که در اختیارمون گذاشتید

سیما زعیمی
2 سال قبل

مردبزرگ و سردار ملی

فاطمه
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ان شاء الله که سلامت و سربلند باشید خیلی ممنونم بخاطر مطالب خیلی خوب و کامل بود

Maedeh
2 سال قبل

آرامش و امنیتی که الان داریم همه از رشادت و مردانگی سردار دلها سلیمانی امیدوارم همه بتونیم راهشو ادامه بدیم

Fatemeh : s
2 سال قبل

سردار دلها واقعا برازنده ات است و خواهد بود ما همچنان راه این بزرگوار را ادامه می دهیم .

صدیقه
2 سال قبل

این مقاله یک چکیده عالی رو راجع به سردار سلیمانی گفته. اگر بخواهیم کامل راجع به سردار دلها بگوییم باز مطلب کم می آوریم. من به شخصه دوست دارم رفتار و کرامات اخلاقی و باورهای ایشان را بیشتر بشناسم جدا از تاثیر خاصی که از لحاظ اجتماعی روی جهان داشتند. ممنون واقعا مقاله تون بهینه بود 🌹🌹

Shakiba
2 سال قبل

خیلی عالی بود
شاید خیلی از چیزهایی رو که من اطلاع نداشتم از این مطالب متوجه شدم،ممنونم
واین که مرد مهربانیهاا سردار دلهاا یادت همیشه با ماست 🍃🍂

Pacific
پاسخ به  Shakiba
2 سال قبل

👌🏻💐

سلیمانی
2 سال قبل

کاش بتونیم راهشون را ادامه بدیم

ماهی
2 سال قبل

بسیار عالی بود👌

فاطمه
2 سال قبل

حتما راه حاج قاسم را باید ادامه دهیم ما به او مدیونیم

مونا
2 سال قبل

حاج قاسم راهت ادامه داره …..

رضوان
2 سال قبل

واقعا سردار قاسم سلیمانی از ته دل در راه خدا تلاش کردند و زندگی شان سراسر مملو از عشق به خدا و مردم بوده. در زمانی که زنده بودند خیلی ها ایشان را اون طور که باید نشناختند و قدر ایشان را ندانستند. ممنون بابت نشر چنین مقاله هایی که باعث میشوید چنین قهرمانی را بشناسیم

Al.m
2 سال قبل

یکی از مردان بزرگ این سرزمین….🌼❤️

زنگنه
2 سال قبل

سلام ممنون از شما بابت گذاشتن این مطالب عالی انشاالله راهشون همیشه ادامه داشته باشه

سمیه
2 سال قبل

ما همیشه سربآز توهستیم سردار

فاطمه
2 سال قبل

سردار خوبی ها حاج قاسم سلیمانی در بستری آرام بخواب و بدان که این ملت بی دفاع نخواهد ماند و در راستای به تحقق پیوستن آرمان های الهی ات و در پیرو راه پر فروغت بی گمان حاج قاسم های سلیمانی بسیار زیادی سر بر خواهند آورد تا راه شما را ادامه دهند.

منجي
2 سال قبل

حاج قاسم راهت ادامه باد …….

سارا
2 سال قبل

روحش شاد و يادش گرامي باد و تشكر بابت مطالب به جا و ماندني درباره شهيد

رضا
2 سال قبل

تشكر بابت مطالب اموزنده

آزاده خاکپور
2 سال قبل

بسیار عالی من این کتاب و خوندم و پیشنهاد میکنم شما هم حتما بخونید

مائده
2 سال قبل

واقعا مقاله کامل و جامعی با تشکر از رمان بوک لذت بردم

پروا بی پروا پروا بی پروا
2 سال قبل

تویی که نمی شناختم و چه فرمانده ی بزرگی بودی در لباس خاکی

اعظم
2 سال قبل

مقاله بسیار جالبی بود
یکی از افراد بسیار دلسوز و کارآمد را از دست دادیم که فکر نمیکنم جایگزینی داشته باشه

فاطمه رمان
2 سال قبل

نام تو تداعی امنیت و آرامش است ای صلابت ایمان ،ای سردار دلها
ممنونم بابت مطلب مفید ؛جامع وکاملتون🙏❤️👌

مریم
2 سال قبل

روحش شاد و یادش گرامی

صدیق
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

حاج قاسم سلیمانی، زندگی و مرگی باشکوه و پر صلابت. راهشون پر ره رو

nafas
2 سال قبل

ممنون از مقاله پرمحتواتون.ایشون یک اسطوره تکرار نشدنی برای ما هستن و صد حیف که نتونستیم بیشتر از این از وجود این عزیز بهره مند بشیم.روحشون شاد

فاطمه
2 سال قبل

سلام شب خوش
شهید قاسم سلیمانی واقعا باعث افتخار ما هستن این بزرگوار درتمام عمر خودش برای مردم سرزمینش وفاداری کرده جایگاهشون در قلب مردم جاودان و همیشگیه❤️

نازنین
2 سال قبل

درمورد قاسم سلیمانی همین بس که اگر نبود ما همه اسیر دست داعش بودیم مردی مبارز و جنگجو که از هیچ تلاشی برای کمک به محرومان و مستضعفین دریغ نمیکرد

مهدیه
2 سال قبل

جسمش را فدا کرد، اما روحش را نه؛

سردار سلیمانی را می گویم.

همان که از ترس هیبتش،

دشمن به او در دل سیاهی شب حمله کرد.

آری جرات می خواهد که رو در رو مقابل سردار بزرگ ایران بایستی.

دشمن آنقدر حقیر بود که تو را در آن موقع به شهادت رساند

HaNa
2 سال قبل

ممنون از نشر این مقاله زیبا

مهدیه
2 سال قبل

انگشترت هنوز در دستت بود،

زمانی که دشمن تو را به شهادت رساند.

این انگشتر یادبودی از تو خواهد بود.

از دلیری هایت، از شجاعت هایت،

از ترس هایی که در دل دشمن نهادی.

شهادت مبارک سردار بزرگ انقلاب

زهرا
2 سال قبل

بسیاااار عالی و خواندنی بود💜

fati
2 سال قبل

سلام بسیار زیبا بود
شهید سلیمانی برای ایران و هرایرانی افتخار بزرگی محسوب میشه
چقد خوب که ایران عزیزمون چنین بزرگانی رو پرورش داده کسی که حاضره از جون خودش بخاطر هم وطناش مایه بزاره ❤️❤️

رها
2 سال قبل

باسلام ممنون از مقاله ی کامل و پرمحتواتون سردار سلیمانی هیچ وقت فراموش نمیشه❤

سميه
2 سال قبل

ممنون مطالب اموزنده اي بود و دست مريزاد

بهار
2 سال قبل

سردار سلیمانی را می گویم.
همان که از ترس هیبتش،
دشمن به او در دل سیاهی شب حمله کرد.
آری جرات می خواهد که رو در رو مقابل سردار بزرگ ایران بایستی.
دشمن آنقدر حقیر بود که تو را در آن موقع به شهادت رساند.
اما نگران نباش؛ جسم تو از ایران گرفته شده
و روح تو برای همیشه در کنار آن خواهد ماند.
جسم تو از ایرانیان گرفته شده،
اما یاد تو برای همیشه با آنها خواهد ماند.

H_me
2 سال قبل

بسیار زیبا و خواندنی بود ❤️ مرسی ازتون🌼❤️

fati
پاسخ به  H_me
2 سال قبل

سلام بسیار زیبا بود
شهید سلیمانی برای ایران و هرایرانی افتخار بزرگی محسوب میشه
چقد خوب که ایران عزیزمون چنین بزرگانی رو پرورش داده کسی که حاضره از جون خودش بخاطر هم وطناش مایه بزاره ❤️❤️

سمیه
2 سال قبل

سلام مقاله بسیار عالی بود شهید قاسم سلیمانی نمادی از فدکاری وانسانیت هستن

2 سال قبل

خیلی جالب بود واقعا ایشون یکی از افتخارات ما هستند.

Zahra
پاسخ به  [email protected]
2 سال قبل

ممنون از شما بسیار عالی بود ..روحشان شاد یادشان گرامی 🖤

error: نمیشه متن رو انتخاب کنی
کانال تلگرام رمان بوک پیج اینستاگرام رمان بوک